Nieuwe features voor CARGOS combi- en opraapwagen.
Met nieuwe uitrustingsopties breidt CLAAS het toepassingsgebied, de efficiëntie en het bedieningscomfort van zijn stationwagens en opraapwagens voor het seizoen 2021 uit.
ISOBUS-bediening met de nieuwe CEMIS 700
De ISOBUS universele terminal – de CEMIS 700 – is nu beschikbaar voor alle nieuwe CARGOS-modellen met BUSINESS-uitrusting. Deze vervangt de COMMUNICATOR II als bedieningsterminal. Een 7 inch kleurendisplay met hoog contrast met touch functie en automatische dag- / nachtomschakeling, 10 verlichte harde toetsen en een draai- /drukknop garanderen een comfortabele bediening. Een camera-ingang voor realtime beelden van maximaal twee camera’s en ISO 11783-compatibiliteit maken ook deel uit van de uitrusting, evenals Aux-O en Aux-N en UT1- en UT2-functies.
Meer volume voor de CLAAS CARGOS 8400
Nieuw is ook een opzetrand voor de CARGOS 8400 combiwagen, die het laadvolume volgens DIN met 2,5 m3 vergroot tot 38 m3. Met bewezen features van de CARGOS-serie, zoals het dubbele mes van CLAAS met de bekende, hoge levensduur en de sterk verlaagde hydraulische bodemketting, biedt CLAAS een zeer compact en tegelijkertijd extreem krachtig voertuig voor boerenbedrijven en loonwerkers aan in dit segment.
Nog een gedwongen besturing voor de CARGOS 700-serie
Voor de silagewagens de CARGOS 700-serie biedt CLAAS naast de meelopende besturing en de elektronisch geregelde hydraulische gedwongen besturing, nu ook mechanisch-hydraulische gedwongen besturing aan. Dit betekent dat CARGOS 700 TREND nu ook kan worden uitgerust met gedwongen besturing, die voorheen exclusief was voorbehouden aan de BUSINESS-configuratie. De mechanisch-hydraulische gedwongen besturing werkt volgens het verplaatsingsprincipe met één (tandem) of twee hoofdcilinders (tridem) op de dissel en een hydraulische unit met grote drukaccumulatoren als overbelastingsbeveiliging. De hoofdcilinders zijn aan de tractorzijde bevestigd met 50 mm. Scharmüller-kogels zijn elk voorzien van een robuuste, geschroefde aanrijdbeveiliging. Er zijn ook zwenkbare aflegbeugels voor de stuurcilinder gemonteerd. Bij tandemwagens is de achterste as en bij tridemwagens de voorste en achterste as gestuurd. Tijdens het gebruik werkt de gedwongen besturing onafhankelijk van de tractor en heeft deze geen permanente elektronische aansluiting nodig. Het hydraulisch-mechanische werkingsprincipe zorgt ervoor dat het voertuig bodemvriendelijk achteruit kan rijden en het voertuig zowel op vlak als op een helling volgt.
Een trekkerkoppeling volgens ISO 26402 is een voorwaarde voor de werking van de gedwongen besturing.