Slimmer en efficiënter dan ooit: AXION 900 Stage V met CEMOS en CTIC.
De Stage V-modellen van de AXION 900 en AXION 900 TERRA TRAC vertrouwen op de bewezen 8,7 l Cursor 9 zescilinder motor van FPT.
Efficiënte reiniging van de uitlaatgassen, constant vermogen
De Stage V-modellen van de AXION 900 en AXION 900 TERRA TRAC vertrouwen op de bewezen 8,7 l Cursor 9 zescilinder motor van FPT. De uitlaatgasreiniging wordt gedaan door een SCRoF-systeem met AdBlue-injectie en vergrote filter- en reactieoppervlakken. Uitlaatgasrecirculatie kan, zoals vroeger, achterwege blijven. Bij 1.800 t/min heeft de motor een maximumvermogen van 325 tot 445 pk, afhankelijk van het model, waarbij met het beproefde CLAAS-lage toerental concept, het maximumkoppel van 1.600 tot 1.860 Nm al vanaf slechts 1.400 t/min beschikbaar is. Indien nodig is voor alle werkzaamheden het volledige vermogen beschikbaar dankzij het ontbreken van een boost. De betrouwbare en efficiënte CMATIC traploze transmissie zorgt er bovendien voor dat het volledige koppel bij alle snelheden – van 0,05 tot 50 km/u – beschikbaar is. Dankzij de vier automatisch geschakelde mechanische rijbereiken wordt een hoog totaalrendement bereikt, de topsnelheid van 50 of 40 km/u kan worden bereikt met dieselbesparende 1.470 tot 1.400 t/min. Het stationaire toerental bedraagt slechts 650 t/min. De chauffeur kan voor het werk kiezen uit drie virtuele rijbereiken.
Maximale tractie met wiel en rups
De AXION 900 kan sinds 2017 tot 44 inch grote wielen op de achteras worden uitgerust. Samen met de lange wielbasis van 3,15 m heeft dit altijd geresulteerd in een uitstekende krachtoverbrenging op de grond. Standaard zijn de voor- en achterassen goedgekeurd voor gebruik met dubbellucht. De vooruitrusting af fabriek voor de CTIC bandenspanningsregelystemen van CLAAS is nieuw. Met behulp van de extra compressor CTIC 2800 met een luchtcapaciteit van 2800 l/min kan de bandenspanning snel worden aangepast op de tractor en – met de juiste uitrusting – ook op het aanbouwwerktuig. De bediening is volledig ISOBUS-compatibel en daarom geïntegreerd in de CEBIS-terminal van de AXION 900. Indien gewenst kunnen ISOBUS-werktuigen worden bediend en bewaakt via de S10-terminal. De F-toetsen kunnen vrij en individueel worden toegewezen aan tractor- en werktuigfuncties.
Dankzij een statische gewichtsverdeling van 50/50 en het eigengewicht van 12,5 ton is extra ballast alleen nodig bij zwaar sleepwerk. Tijdens transportwerkzaamheden zorgt de AXION 900 altijd, ook zonder ballast, voor een veilige rijervaring op elk terrein. Het maximaal toegestane gewicht is 18 t.
De serie modellen met vijf wielmachines wordt gecompleteerd door de in 2018 geïntroduceerde AXION 930 TERRA TRAC en AXION 960 TERRA TRAC, die nu ook voldoen aan de Stage V-emissienorm. Als ’s werelds eerste volledig geveerde grote tractor met halve rupsen, slaan ze een goed figuur op velden, grasland en wegen en combineren ze de voordelen van een volledige rups- en standaard tractor. Het universele toepassingsspectrum van de lichtste tractoren met rupsaandrijving in deze capaciteitsklasse varieert van zware en middelzware grondbewerking tot werken met zaaimachines en oogstwerkzaamheden met overlaadwagens tot speciale toepassingen zoals mest sleepslangen. Dankzij de actieve regeling van de rupsbandsnelheden is het mogelijk om kort en bodembesparend in te sturen en te keren zonder de grond op te werpen. Met een eigengewicht van 16,5 t is het maximaal toegestane totaalgewicht 22 t – ook bij rijden op de weg tot een topsnelheid van 40 km/u. De uitwendige breedte van 3 m wordt niet overschreden, zelfs niet met de breedste rupsbanden van 890 mm, wat de toelating en ritten op openbare paden en wegen gemakkelijker maakt.
Meer intelligentie en efficiëntie dankzij CEMOS: voor het eerst met CTIC-bandenspanningsregelsysteem
Als optie hebben de AXION 900 * de CEMOS, die in 2018 werd gepresenteerd en ook beschikbaar is in de series AXION 800, ARION 500 en ARION 600. Deze is optioneel leverbaar in de CEBIS-uitrusting voor alle AXION 900-wieltractoren en zorgt als eerste interactieve en zelflerende systeem voor chauffeurassistentie en machineoptimalisatie op tractoren voor een aanzienlijke verbetering van de efficiëntie in vergelijking met handmatige instelling van de tractor en het aanbouwwerktuig. Uit de eerste praktijkervaringen blijkt dat op het dieselverbruik bij grondbewerking met dubbele cijfers kan worden bespaard, of dat de oppervlaktecapaciteit in dezelfde orde van grootte toeneemt. Het is ook mogelijk om beide doelvariabelen te optimaliseren. Daarbij houdt CEMOS niet alleen rekening met specifieke parameters van de tractor zoals ballast en motordrukking, maar ook met gegevens van de werktuigen zoals tractieversterkers. Bovendien is het dankzij de gegevens die in de ploegassistent zijn opgeslagen, mogelijk om de instelling voor tal van typen ploegen te optimaliseren.
De AXION 900-wieltrekkers volgens Stage V zijn ook de eerste tractoren die CEMOS combineren met het af fabriek leverbare bandenspanningsregelsysteem CTIC. Hierdoor is voor het eerst een intelligente en dynamische aanpassing van de bandenspanning tijdens het werk mogelijk, in optimale afstemming met de andere reeds genoemde parameters in samenwerking met de bestuurder. Dit betekent dat CEMOS momenteel de meest uitgebreide en effectieve procesoptimalisator is voor gebruik in het veld.
De bediening van CEMOS is kinderspel, vooral omdat het systeem actief mogelijkheden voor verbetering zoekt en suggesties aan de bestuurder doorgeeft. Hij kan de suggesties bevestigen of CEMOS de opdracht geven om alternatieve optimalisatiemogelijkheden te onderzoeken.
Tot de standaard CEBIS-uitrusting behoort de 12 inch ISOBUS-compatibele CEBIS-terminal met hoog kleurcontrast en bediening via draai-/drukknop of touchscreen. De S10-terminal kan worden toegevoegd voor toepassingen met GPS PILOT, variabele afgifte en Section Control. Samen met CEBIS kunnen dan maximaal 6 camera’s tegelijkertijd worden weergegeven. In de eenvoudige CIS + -uitvoering zonder CEBIS en CMOTION multifunctionele hendel zijn dankzij de S10-terminal ook ISOBUS-toepassingen en plaatsspecifiek werken mogelijk.
Nog meer comfort
Dankzij de 4-voudige cabinevering, optioneel actief geveerde en geventileerde bestuurdersstoel en geveerde vooras met 90 mm veerweg en automatische last- en remcompensatie is de AXION 900 uiterst comfortabel te rijden. Een nieuw leerpakket bestaande uit lederen bekledingen voor het stuur, de bestuurders- en bijrijdersstoel en eveneens armleuningen zorgt voor een eersteklas sfeer en voor meer welzijn, vooral op lange werkdagen. Dankzij de brede, gebogen achterruit heeft de bestuurder een eersteklas zicht op de aanbouwwerktuigen. De achterruit is optioneel verkrijgbaar in een getinte of verwarmde uitvoering